مادستان-removebg-preview

رئیس سازمان زندان‌ها:

برقراری دارالقرآن در تمام زندان‌های کشور

مادستان _ رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور از برقراری دارالقرآن در تمام زندان‌های کشور خبر داد و گفت: این مراکز باید در ماه رمضان فعالیت مضاعف داشته باشند چراکه قرآن شفا و رحمت است، بنابراین باید به این مهم شود.

به گزارش مادستان به نقل از ایسنا غلامعلی محمدی چهارشنبه ۱۶ اسفند در محفل بزرگ اُنس با قرآن با شرکت مددجویانی از استان‌های زنجان، کردستان، قزوین، لرستان و کرمانشاه در زندان همدان، اظهار کرد: کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و تلاش برای اصلاح و تربیت زندانیان رویکرد اصلی سازمان‌ها زندان‌هاست و در این مسیر حرفه‌آموزی و اشتغال و فعالیت‌های متنوع فرهنگی در صدر فعالیت‌ها به شمار می‌آید.

وی مطرح کرد: سوادآموزی در بین زندانیان و ارتقاء سطح دانش آنها نیز در زندان‌های کشور با جدیت دنبال می‌شود به طوری که مواردی از دفاع از پایان‌نامه ارشد و دکترا توسط مددجویان را داشتیم.

محمدی از برگزاری فعالیت‌های ورزشی و هنری، تئاتر و کتابخوانی در قالب جشنواره‌های مختلف در زندان‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: آشنایی با معارف اسلامی و برقراری کلاس‌ احکام و نهج‌البلاغه برای زندانیان نیز جزو موارد اولویت‌دار است.

وی از برقراری دارالقرآن در تمام زندان‌های کشور خبر داد و گفت: این مراکز باید در ماه رمضان فعالیت مضاعف داشته باشند چراکه قرآن شفا و رحمت است بنابراین باید به این مهم شود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با اشاره به تلاش مجموعه زندان‌ها برای عفو زندانیان و نجات آنها تصریح کرد: با همراهی قوه قضائیه بزرگترین عفو تاریخ بعد از انقلاب در سال ۱۴۰۱ رقم خورد.

مدیرکل زندان‌های استان همدان نیز با اشاره به تربیت ۱۱۸ حافظ، مربی و قاری قرآن در زندان‌های استان و وجود ۱۵۴۹ مددجو به عنوان راوی قصه‌های قرآنی مطرح کرد: اولویت‌های پنج‌گانه سازمان زندان‌ها بر مدار دانایی‌محوری و مدیریت علمی زندان‌بانی بوده و سرلوحه امور قرار گرفته و باید نسبت به برنامه‌ریزی مدون و اصولی در این راه اهتمام جدی داشتیم تا زندان‌بانی اصلاح و تربیت محقق شود.

حمزه بروجنی ادامه داد: یکی از مأموریت‌های سازمان‌ زندان‌ها رهایی و نجات انسان‌هایی است که به هر علتی راه را بیراهه رفته‌اند و یکی از راه‌های نهایی نجات انسان‌ها تمسک به قرآن است.

وی با بیان اینکه یکی از نکات قابل توجه اینکه در زمان انتصاب حجت‌الاسلام اژه‌ای تاکنون ۲۳۵ نفر از مددجویان استان همدان مشمول عفو شدند، یادآور شد: عفو ۶۷ زندانی در استان در طرح حبل‌المتین، برگزاری جشنواره تئاتر، حمایت از پژوهشگران برتر در زندان‌ها، برگزاری میز خدمت، برگزاری جشن تکلیف برای فرزندان کارکنان و تجلیل از بازنشستگان از دیگر اقدامات بوده است.

بروجنی با بیان اینکه در طرح ابتکاری مصلحین ۸۸۷ نفر و در طرح معتذرین ۲۲۳۷ نفر مشمول گذشت از شکایت شدند، به پایش ۲۵۸۸ پرونده برای عفو موردی مددجویان اشاره و تصریح کرد: ۶۰۶ نفر از زندانیان برای دریافت ارفاقات قانونی معرفی شدند که ۳۰۰ نفر از این امکان بهره‌مند شدند.

وی به ضرورت تبدیل زندان‌ها به آموزشگاه نیکی‌ها و توجه به مسائل فرهنگی، دینی و آموزشی با هدف کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها و رویکرد مجازات جایگزین حبس در همین راستا اشاره کرد و حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی را تداوم عزت و افتخار و نماد مردم‌سالاری دینی دانست و گفت: میزان مشارکت زندانیان همدان در انتخابات ۹۶ درصد بود.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه حضور مردم در پای صندوق‌های رأی با وجود تبلیغات شبانه‌روزی دشمن کم‌نظیر بود، گفت: مردم بصیر کشور خواب دشمن را آشفته کردند چراکه آنها دنبال مشارکت ۱۰ تا ۱۵ درصدی در انتخابات بودند که البته به لطف خدا و هوشیاری مردم محقق نشد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به تحقق چهار رکن مشارکت، سلامت، رقابت و امنیت در انتخابات مطرح کرد: مشارکت مددجویان در زندان‌ها نیز در انتخابات چشمگیر بود که جای قدردانی دارد.

وی در ادامه گریزی به دوران اسارت خود و همرزمانش در زندان‌های بعثی عراق زد و با بیان اینکه دعا و نیایش برای ما ممنوع بود، یادآور شد: در آن شرایط سخت و طاقت‌فرسا تنها عامل حفظ روحیه اسرا تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) و توکل به خدا بود. روحیه بچه‌های ما به واسطه قرآن کریم آنقدر قوی و محکم بود که نیروهای صلیب سرخ از این شرایط با وجود وضعیت بغرنج متحیر بودند.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه قرآن همیشه راهگشاست، خاطرنشان کرد: برقراری دارالقرآن‌ در زندان‌های همدان زمینه‌ای برای اصلاح مددجویان است که توفیقات خوبی در این راه حاصل شده و باید این مهم را ارج نهاد.

به گزارش ایسنا، در پایان این محفل بزرگ قرآنی ضمن اینکه مددجویان حافظ قرآن چند جزء از این کتاب انسان‌ساز را قرائت کردند، برنامه مقاطعه‌خوانی و دف‌نوازی توسط مددجویان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مادستان خبرنگار افتخاری می‌پذیرد

آخرین اخبار