مادستان-removebg-preview

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان؛

سالانه ۱۰ تن بذر در شهرستان بهار تولید می‌شود

مادستان _ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سالانه ۱۰ تن بذر در ایستگاه تولید بذر شهرستان بهار تولید می‌شود که با پرورش و انجام یکسری اقدامات قدرت رویش این بذرها بالا می‌رود.

به گزارش مادستان، اسفندیار خزائی روز پنجشنبه اظهار‌کرد: با وجود تولید بذر اما به علت بروز خشک‌سالی به منظور بذر پاشی نیاز به قرق برخی از مناطق است.

وی اضافه کرد: گیاه کنگر به تنهایی بانک بذر است که با وزش باد دید و جابجایی این گیاه بر روی زمین، بذر موجود بر روی این گیاه بر روی اراضی پخش می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: علاوه بر بذر، ساقه گیاه کنگر نیز قابلیت مصرف دارد البته ساقه این گیاه در ارتفاعات کوتاه است پس از کنده شدن و هدایت آن به پایین دست توسط باد، دوباره رشد کرده و به گیاه ساقه بلند تبدیل می‌شود.

خزائی اظهار داشت: گیاهان حاوی بانک بذر به وسیله باد در سطح دشت این سو آن سو روانه شده و بذر را در ترک‌های خاک می‌ریزد و این بذر چند سال در ترک خاک باقی‌مانده و با یک ترسالی و بارندگی رشد می‌کند.

وی بیان کرد: تیپ گیاهی در مراتع و جنگل کم است اما تنوع زیستی بالا بوده و یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در همدان می‌روید که باید برای حفظ و بهره برداری درست از آن برنامه‌ریزی شود.

خزائی درباره روند اجرای طرح‌های آبخیزداری گفت: ۷۴۹ هزار هکتار از اراضی طبیعی همدان در ۱۵۷ زیر حوزه از چهار حوزه بزرگ مورد مطالعه قرار گرفته است که در ۹۲ حوزه به وسعت بیش از ۳۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفت.

وی افزود: سال‌های ۹۷ تا ۹۹ از محل صندوق توسعه ملی ۸۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت که ۱۰۰ درصد این اعتبار جذب شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: هدف از اجرای عملیات آبخیزداری به هیچ وجه تامین آب برای کشاورزی نیست بلکه ایجاد رطوبت در محیط، جلوگیری از فرسایش و بروز سیلاب است.

خزائی ادامه داد: هر چند اجرای آبخیزداری تامین آب را نیز به همراه دارد یعنی به ازای هر یک هکتار عملیات آبخیزداری می‌توان ۲۷۰ متر مکعب روان آب را کنترل و ۸۱ متر مکعب استحصال آب داشت.

وی کنترل رسوب را از دیگر کارکردهای اجرای عملیات آبخیزداری دانست و بیان کرد: حرکت روان آب به سمت سازه‌های خشک چین و برخورد با این سازه‌ها موجب کند شدن سرعت آب شده و رسوب ته نشین می‌شود.

وی افزود: ایجاد سازه‌های خشک چین، گابیونی و سنگی ملاتی در مسیر روان آب موجب توزیع بخشی از آب در حوزه، کندی سرعت آب و تاخیر در زمان رسیدن آن به انتهای حوزه، کاهش شدت و سرعت ورود آب به رودخانه‌ها و سیلابی شدن رودخانه‌ها و جلوگیری از تخریب و کاهش دبی آب رودخانه‌ها می‌شود.

به گفته وی، کاهش سیل‌خیزی، ایجاد رطوبت در خاک، زیست مهندسی طبیعت و بهسازی محیط، فراهم کردن زمینه استقرار گیاه و ایجاد تنوع زیستی از دیگر مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مادستان خبرنگار افتخاری می‌پذیرد

آخرین اخبار