مادستان-removebg-preview

آزادیخواه در گفتگو با مادستان: نماینده نمی تواند بگوید استاندار که باشد اما نظارت، آری!/توجه به قانون، جایگزین لیست های بلند پایه شود

نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به اینکه مسیر تعیین استاندار توسط قانون مشخص شده است و نماینده تنها می تواند نظارت داشته باشد، گفت:‌بنده اعتقادی به ارائه لیست های بلند پایه و ورود جدی و دامنه دار به این حوزه ندارم چراکه اولویت های مهم تری برای استان مطرح است و در جلسه اخیر با وزیر کشور  حضور نداشتم و به موضوعات دارای اولویت از جمله بررسی قیمت کشمش در ملایر و رفع موانع تولید با دعوت از معاون وزیر جهاد کشاورزی مشغول بودم. و جلسه برگزار شده با وزیر نیز ارتباطی به مجمع نمایندگان استان ندارد.

به گزارش خبرنگار مادستان، پیرو قرار گیری در بازه زمانی که در آن استاندارهای هر استان توسط وزارت کشور تعیین می شوند و در این میان نیز برخی از نمایندگان یا مجمع های نمایندگی استان ها نظراتی را در قالب مشاوره به وزارت کشور ارائه کرده اند تا راهنمایی در این مسیر باشند،‌استان همدان نیز مستثنی نبوده است.

اما در استان همدان فرایند ارائه نظرات و توصیه های ارسالی به وزارت کشور به گونه ای تعریف شده که در چارچوب مورد انتظار و مطرح آن پیش نمی رود و دارای فراز و فرودهایی است که تحلیل آنچه تاکنون طی شده است نیز برای علاقمندان آورده خواهد شد اما در این مقطع موضوع برگزاری جلسه ای که در آن بیشتر نمایندگان استان با وزیر کشور ملاقات داشتند را مورد بررسی قرار داده است

برای شفاف شدن فضای حاکم و کمک به ایجاد داده هایی که می تواند برای مخاطب مورد اطمینان تلقی شود گفتگویی کوتاه با حجت الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم شریف ملایر در مجلس شورای اسلامی در باب جلسه اخیر برخی نمایندگان با وزیر کشورو معرفی آقای مفتح به عنوان استاندار پیشنهادی همدان از سوی آن ها، داشتیم. دراین متن جناب نماینده پرسش هایی را جهت تنویر افکارعمومی و رفع ابهام در ذهن های جستجوگرو علاقمند و متعهد پاسخ می دهد.

 

توجه به قانون و اولویت ها جایگزین  بستن لیست های بلند و تکمیل فرم شود/وزیر کشور از مجلس رای اعتماد گرفته است که خود استاندار تعیین کند

  • پرسش: آیا با برگزاری جلسه اخیرو ومعرفی آقای مفتح به عنوان استاندار پیشنهادی به وزرات کشور موافق بودید و دلیل حضورنیافتن شما در این جلسه چه بود؟پاسخ: اعتقاد بنده  بر این امر استوار است که قانون باید در اقدامات و تصمیمات نماینده ها به عنوان معیار یا ملاک مورد استناد قرار گیرد و قانون در جمهوری اسلامی ایران حقوقی را برای نمایندگان مجلس تعیین کرده است که بر مبنای آن حقوق، نماینده می تواند صلاحیت وزاری پیشنهادی دولت ها و ارائه رای اعتماد به آن ها را مورد بررسی قرار دهد.

    وزار برای آنکه دارای مشروعیت باشند و به صورت قانونی وزیر شوند باید از مجلس رای اعتماد بگیرند. نماینده های حاضر در  مجلس فعلی صلاحیت وزاری پیشنهادی حضرت آیت الله رئیسی را بررسی کرده اند و برابر با قانون به دکتر وحیدی  رای اعتماد داده اند به عبارت دیگر این ظرفیت نهفته دررای اعتماد نمایندگان مجلس است که دکتر حمیدی را قادر کرده است در جایگاه وزارت کشور به عنوان وزیر کشور قرار گیرد.

    آزادیخواه ادامه داد: رای اعتماد باید استصوابی بوده و  دارای خروجی باشد به بیان دیگر  زمانی که نماینده ها به وزیر پیشنهادی کشور رای اعتماد می دهد طبیعی است که  از این اعتماد بهره برند و آن را مورد تحقق قرار دهند.

    رای اعتمادی که توسط نمایندگان مجلس به  جناب وحیدی ارائه شد زمانی مشهود است که اجازه دهیم ایشان، خود استانداران را انتخاب کنند. همانطور که  برای رئیس جمهورشدن جناب رییسی بنابر اصلح بودن ایشان تلاش بسیاری انجام دادم، همان تلاش و پیگیری را در مورد  وزاری پیشنهادی ایشان  از جمله جناب وحیدی با اقداماتی همچون : بررسی و تحقیق، پیگیری ، برقراری جلسات تخصصی، بررسی رزومه و استماع گزارش کمیسیون های تخصصی در صحن و .. به کار گرفتم و نهایتا به آقای وحیدی رای اعتماد داده شد و این به معنای آن است که باید به ایشان اعتماد کنیم و ورود نماینده به مقوله تعیین استاندار هیچ اولویت و ضرورتی ندارد

رهبری معظم انقلاب ورود نماینده به عزل و نصب ها را آسیب می داند

  • پرسش: ارزیابی شما از ارائه لیست به وزارت کشور که درآن نام استاندارهای پیشنهای آمده است چیست؟

پاسخ: ضرورتی در برگزاری جلسات، ارائه لیست های بلند پایه، مصاحبه کردن، نام افراد مختلف را به عنوان کاندیدای استانداری به میان  آوردن، وجود ندارد و از ابتدای امر نیز نیازبه تحقق این قبیل امور نبود.

بنده  به عنوان یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان اعلام می کنم که در جریان این مصاحبه ها نبودم و همینطوربا شکل گیری آن ها نیز موافق نبودم . ما نباید ذهن مردم را مشغول مسائلی کنیم که آن ها را آزرده خاطر کند، نام برخی از افراد به عنوان استاندارهای پیشنهادی آورده شود، انتظارات ایجاد شده و برآورده نیز نشود و تنها گلایه مندی افراد نامبرده را شامل شود.

  • پرسش: آیا با برگزاری جلسه اخیرو ومعرفی آقای مفتح به عنوان استاندار پیشنهادی به وزرات کشور موافق بودید و دلیل حضورنیافتن شما در این جلسه چه بود؟

پاسخ: اگر فردی از نمایندگان با سمت فردی خود به عنوان یک عضو از مجمع نمایندگان استان علاقمند به معرفی یک یا دو گزینه پیشنهادی به وزرات کشور و برقراری جلسه ای در این زمینه بوده است، محتوا و متن آن به عهده آن نماینده است و ارتباطی به مجمع نمایندگان نخواهد داشت و حقی بوده است که آن نماینده برای خود قائل است.

اما بنده حقیرنه هیچ فرمی را پر نکرده ام و نه اعتقادی به این کار دارم و در صحبت هایم با وزرات کشور نیزتاکید کردم که تعیین استاندار به عهده شما و معاونین وزارت کشور است و خودتان تعیین فرمایید

همچنانکه رهبر معظم انقلاب نیز فرمایش کردند: «یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرائی و امور مربوط به تعیین مدیران و … است

وی ادامه داد: جلسه مور نظر مربوط به مجمع نمایندگان نبوده است و صرفا دیداری با وزیر کشور روی داده است و بنده یک روز قبل از تشکیل این جلسه با معاونت پارلمانی وزارت کشور صحبت کردم  که عنوان شد جلسه مورد نظر  به درخواست برخی از نمایندگان استان همدان بوده است و  در مجلس با آقای وزیر دیدار خواهند کرد.

بنده و آقای حاجی بابایی در آن جلسه حضور نداشتیم و دلیل غیبت بنده بر آن است که اولویتم رسیدگی به امور مهم تری همچون بررسی قیمت کشکمش در ملایر یوده است و رفع موانع تولیدکه به فراخور آن از معاونت وزیر جهاد دعوت کردم و به برخی از روستاها نیز سرکشی کردم.

ما در این حوزه تنها در مقام مشورت می توانیم عمل کنیم و چنانچه وزیر محترم تقاضای مشورت داشته باشد یا قصد بر این داشته باشد که انتخاب خود را به مشاوره بگذارد نقاط ضعف و قوت را بیان خواهیم کرد.

و از آنجایی که قانون مسیر منتهی به تعیین استاندار را مشخص کرده است ورود جدی و با گستره وسیع از سوی  نماینده ضرورتی ندارد.

 

استاندار آینده باید جهادی، فساد ستیزو به بهره از نیروهای بومی اعتقاد کامل داشته باشد

  • پرسش: آیا ورود پیدا نکردن شما در بحث تعیین استانداربه شکلی که مطرح شد یعنی ارائه لیست های بلند پایه و …  نیاز نداشتن به نظارت بر اینکه چه کسی استاندار می شود را نیز معنا می دهد؟

پاسخ: خیر این به معنای نظارت نداشتن نیست بلکه مراقبت می کنیم و انتظارات خود را نیز به وزیر کشور در جلسات گفته ایم و اولویت های خود را احصا کرده ایم و فردی که مقرر می شود در این سمت قرار گیرد بایستی متناسب با جایگاه استان همدان باشد، سابقه کاری جدی داشته باشد، توانمند باشد و قادر باشد سطح استان را در مرتبه ملی حفظ و تقویت کند و پروژه های در دست اقدام و تکمیل را به سرانجام برساند، پروژه های مورد نیاز را تعریف کند، جذب سرمایه گذار داشته باشد و..

البته بسیار مهم است که استاندارآینده همدان روحیه انقلابی و جهادی داشته و ‌فساد ستیز باشد. از ظرفیت های بومی  که  دارای شایستگی بوده و شمارشان در استان قابل توجه است بهره گیرند . توانمندی این افراد به گونه ای است که می توانند غرب کشور  را مدیریت کنند. قطعا استاندار باید از سرمایه های انسانی حاضر در استان به معنای تام وواقع بهره گیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس اضافه کرد: اما اگر ما تمام حرف های لازم و ضروری در این مقوله را کناری نهاده و  به دنبال تشکیل جلسات متعدد، ارائه لیست و تکمیل فرم بپردازیم و برای افراد عزیزی که نخبگان مدیریتی جامعه هستند انتظار ایجاد کنیم وانتظار چیزی را که قانونا وظیفه ما نیست و اختیار آن را نداریم خروجی موثری برای استان نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مادستان خبرنگار افتخاری می‌پذیرد

آخرین اخبار